ضرورت اقدام عملی در برابر تکفیریهای شیعی

خان محمد ابراهیمی غرجستانی
مدتی است هر از چند گاهی برنامه های شبکه ی به نام اهل بیت را نگاه می کنم . متاسفانه این شبکه تلویزیونی برخلاف نامش ، با منطق و سیره اهل بیت پیامبر اسلام فاصله دارد . در این شبکه شیخ جوانی به نام الله یاری با شور و حرارت بسیار رجز می خواند ، مبارز و مرد میدان می طلبد او تقریبا هر شب اعلام می کند که چرا یک مرد از میان مولوی ها و علمای اهل سنت پیدا نمی شود تا به پرسشهای او پاسخ بدهد ! در قسمت پاسخ به پرسشهای بینندگان دو خط تلفن زیر نویس می شود : 1 . شیعیان 2 . مخالفین که از همان ابتدا نوع نگاه مدیران شبکه را به دیگران نمایان می سازد . خط شیعیان غالبا مردم عوام و مذهبی ایرانی به تمجیدهای بسیار از مدیر این شبکه می پردازند برخی او را نائب امام زمان می گویند و برخی تنها قهرمانی که توانسته" بکریها " و " عمریها " را شکست بدهد و ذلیل شان سازد . در مقابل این سیل ستایشها و تعریف و تعارفات ،آقای الله یاری می گوید نه آقا ما این لیاقت ها را نداریم هرچه هست لطف امام زمانه ! " ما فقط سگ های هستیم که عو عو می کنیم " کسانی که از خط " مخالفین " تماس می گیرند فورا لحن الله یاری عوض شده می گوید " خط جماعت عمریه " یا " خط بکریه! بکری بگو حرفت چیست ؟" و... حتی برخی از شیعیان نیز که لحن شان نسبت به اهل سنت نیش دار نیست می گوید تو عمری هستی به دروغ خود را شیعه معرفی کرده ای .

آقای الله یاری مدعی دفاع از اهل بیت پیامبر و تبیین حقایق مکتوم در تاریخ اسلام است . او عمدتا ادعاهایش را با استناد به منابع اهل سنت ( صحیح بخاری ، صحیح مسلم و... ) طرح و تبیین می کند . اما ادعا های او چیست ؟ این روحانی افراطی چنان که قبلا مدیر سایت سلام گفته بود دقیقا کپی جریان سلفی گری و وهابیت در میان شیعیان است که هر روز مردمان بی گناه را با حربه تکفیر سلاخی می کنند . اگر وهابیون ،شیعیان را کافر و واجب القتل میدانند الله یاری هرشب با صدای بلند اعلام می کند که عمر ، ابوبکر ، عایشه ، عثمان و...کافر و جهنمی است آنها با نقاب نفاق به اسلام مسلمین ضربه زدند . عمر بیش از آنکه دغدغه دین اسلام را داشته باشد در اندیشه گسترش افکار و احادیث یهود بوده و لقب فاروق را یهودیان به او دادند . او مدعی است که کفر عمر را از متن قرآن( سوره مائده ) کشف کرده است . در باره تحریف قر آن و این که نسخه اصلی آن کجاست نیز سخن گفته است . او مدعی مناظره علمی است اما به مخالفانش چندان مجالی برای سخن گفتن نمی دهد تا از کسی خوشش نیامد تلفنش را قطع می کند . جالب این که در این مناظرات او هم مجری است ، هم داور و هم مدعی و طرف قضیه !

شبی یکی از برادران اهل سنت زنگ زد که آقای الله یاری یعنی ما مسلمان نیستیم ؟ وی در جواب گفت : فقط احکام ظاهری اسلام بر شما بار می شود یعنی نجس نسیتید ، عرق تان پاک است و... ولی ایمان تان در آخرت نجات بخش نیست .

در بخش دیگر ، بینندگان زنگ می زنند و برخی لعن ، تکفیر و دشنام میدهند و آقای الله یاری تایید ، تشویق و دعای شان می کند . برخی نیز روضه و نوحه می خوانند و ایشان در برابر دوربین بلند بلندگریه می کند .

پخش صدای کسانی است که به شبکه کمک می کنند یکی دیگر از برنامه ها است . در آن قسمت که من نگاه کردم بیشتر ایرانیها پس از چند دو و دشنام ، مبالغ میلیونی را برای کمک به شبکه اعلام می کردند . یکی از بینندگان پیشنهاد گسترش شبکه را به زبانهای عربی و انگلیسی داد که الله یاری گفت از مدتها پیش این طرح را داشته و تنها بودجه کافی نداریم بودجه پیدا شود شبکه عربی را حتما فعال می کنیم بسیار مهم است !!

نوحه های هندی هم با قوت تمام شبها پخش می گردد و صبح زود تکرارمی گردد . دیدن این منظره ها آدم را دچار وحشت می کند افراد پیراهن ها را در آورده و یاحسین گویان با قدرت برسینه های سرخ و زخمی شان می کوبند برخی دیگر زنجیرهای بدست دارند که سه چهار چاقو بر سرش آویزان است و اینان غرق خون بر پشت و پهلوی شان می زنند .

پیامدهای تداوم کارتلویزیون اهل بیت

1 . شبکه بنام اهل بیت تمام تلاشهای عالمان شیعی ، " طلایه داران تقریب " بین مذاهب اسلامی را خنثی و بی اثر خواهد کرد مخصوصا که تا کنون( تا آن جا که من در جریان هستم) از مراجع تقلید تنها حضرت آیت الله العظمی محقق کابلی در این باره موضع گرفته اند . اگر این سکوت مراجع مذهبی شیعی ادامه یابد ، دیگران به معنای تایید آقای الله یاری تلقی خواهند کرد و در نتیجه موضع ایشان موضع کل شیعیان قلمداد خواهد شد .

2 . زبان گزنده و بیان تند و تلخ مدیر این شبکه ، صف تکفیریهای وهابی را تقویت نموده و اهل سنت معتدل را نیز به تقابل با شیعیان خواهد کشید . کسانی که هرچند سنی مذهب هستند اما به اهل بیت پیامبر احترام قایلند اینها وقتی از شبکه ی که مدعی نمایندگی از باورهای شیعی است نفرین پیشوایان شان را شاهد باشند قضاوتی دیگرنموده و نتیجه اش نیز ناگوار خواهد بود .

دو سال پیش آیت الله تسخیری رییس موءسسه تقریب بین المذاهب الاسلامی در ایران در یک جلسه ی تعریف نمود که در یک مورد در بغداد وهابیون تکفیری یکی از شیعیان را که برادرش در حوزه قم درس می خواند ، سر می برند و در حین ذبح می گویند :" بسم الله الرحمن الرحیم ، باسم الدفاع عن الصحابه و نسا ءالنبی " آنها از این صحنه فیلم می گیرند و به خانواده شان می فرستند . بدون تردید ادامه تکفیر صحابه و نساء النبی از طریق تلویزیون بنام اهل بیت ، مدافعان بیشتری را بسیج خواهد نمود .

3 . سیمای هزارگی این آدم افراطی پیامدهای تلخی برای مردم هزاره در افغانستان و پاکستان دارد . مردمی که اینک در سراسر کشور حضور دارند و دائما در تعامل با برادران اهل سنت شان هستند . الله یاری در امریکا ، دانشمند در اصفهان هیچ مشکلی ندارند اما مردمی که برای گذران زندگی شان به نیمروز ، هلمند و... رفته اند باید به گناه اینان بسوزند . سال گذشته عناصر تندرو سنی مذهب در ولایت نیمروز افغانستان ، تمام دشنامهای کسی به نام «دانشمند »آخوند افراطی ایرانی را جمع کرده و از صبح تاشب در چوک شهر از بلندگو پخش می کردند . این مسئله چنان اوج گرفت که عده یی تصمیم گرفتند حسینیه و مسجد شیعیان را به آتش بکشند . خوش بختانه با تلاش تعدادی از بزرگان منطقه و روحانیون شیعی از خشم آنها کاسته شد . کلیپها و عربده های « دانشمند» در موبایل هر کسی در نیمروز و هلمند و...یافت می شد تا یک اوغان ، هزاره مسافری را در موتر می دید موبایلش را در آورده صدای « دانشمند » را برای جمع پخش می کرد . هزاره بیچاره هرچه می گفت که آخر چرا من باید تاوان تند روی ملایان عصبی را بدهم که مربوط به کشور دیگر هستند و از بیرون از مرزهای این مملکت سخن می گویند ؟ گوشی شنوا نبود در جواب می گفتند همه شیعه و دست در یک کاسه هستید . آنچه عرض می کنم خاطرات کسانی است که مستقیما برای بنده تعریف نموده اند .

تعامل مثبت شیعیان افغانستان با اهل سنت موجب آن گردیده است که اینک هر سال ، محرم در اکثر ولایت افغانستان گرامی داشته شود و اهل سنت در کنار شیعیان از فلسفه قیام امام حسین سخن بگویند ، نوحه و روضه می خوانند ،سینه می زنند و نذر می دهند اما این حرکتهای جاهلانه تمام این دستاوردها را به خطر انداخته است .

چه باید کرد ؟

به نظر می رسد اگر اوضاع به همین ترتیب پیش برود مشکلات مردم ما نیز جدی تر خواهد شد حال پرسش این این است که وظیفه ما چیست و چه باید کرد ؟ نظر شما چیست ؟ پییشتر دوستان در سایت سلام ، غرجستان و وبلاگ گفتمان روشنایی در این باره سخن گفته اند اما به نظر می رسد ما نیازمند کاری جدی تر هستیم . پس بیایید تا پیش از آن که مردم ما قربانیان دیگری نداده اند برای خاموش نمودن این فتنه اقدامات عملی انجام بدهیم . استفتا از مراجع تقلید و محکومیت و تحریم این شبکه در سطح گسترده ازسوی نهادها و افراد مذهبی و فرهنگی می تواند یکی از راهکارها باشد. اصحاب فکر و فرهنگ و رسانه اگر در این زمینه هماهنگ وارد عمل شوند قطعا موءثر خواهد بود .

بدون شک این کار از طرف یک فرد نیست بلکه پشت این قضیه یک سیستم فعال است و بسیار هم مشکوک می زند الله یاری تنها روی صحنه است به همین جهت من عنوان " تکفیریهای شیعی " را انتخاب کردم .پس بیایید تلاش کنیم تاجلو" تبلیغ دین با ادبیات نفرت " گرفته شود .

۱ نظر:

  1. سلام!
    خواجه پندارد که طاعت می کند
    بی خبر از معصیت جان می کند
    مولانا
    علی شاه ظریفی

    پاسخحذف