گزارشی از یک سفر تبلیغی


اشاره
آنچه را که پیش رو دارید حاصل نشست یکی از اعضای انجمن کاتب، با برادر عزیزمان جناب آقای جعفر رضایی سردبیر نشریه بصیر وعضو انجمن کاتب می باشد که در رمضان سال جاری برای یک سفرعلمی وتبلیغی به شمال افغانستان رفته ودر آن ساحه فعالیتهای علمی وتبلیغی داشته اند. اکنون حاصل این گفتگو را به شما خوانندگان عزیز تقدیم می داریم.
س: شهر مزار را از لحاظ فرهنگی چگونه دیدید؟
ج : اگر بخواهم در یک جمله وضعیت شهر مزار را از لحاظ فرهنگی توصیف کنم باید بگویم
که این شهر مانند بسیاری از شهرهای کشور از جهتی خوب است واز جهت دیگر خطرناک،خوب است زیرا جزو امن ترین شهرهای کشور محسوب می شود که این امر بستر مناسبی را برای رشد و توسعه همه جانبه مخصوصاً در عرصه ی فکر و فرهنگ فراهم می نماید. همچنین وجود فاکتورهایی چون آزادی بیان، علاقه وافر مردم به تعلیم و تعلّم، باشکوه بودن منابر و تکیه خانه ها ، افزایش مجلات و روزنامه ها، فعّال بودن شبکه های تلویزیونی و رادیویی و تعدّداحزاب،انجمن ها،مؤسّسات و کانون های علمی فرهنگی را می توان از شاخصه های خوب آن قلمداد نمود. البته بدیهی است که مقولات فوق در صورتی می تواند مفید و کارآمد واقع شوند که تحت مدیریت و ساماندهی صحیح در جهت باورهای حاکم بر جامعه قرار بگیرند وگرنه ممکن است خود چالشی دیگر بیافرینند.
اما خطرناک است، زیرا از یکسو دشمنان باورها و مصالح ملی مردم مثل مسیحیت و وهابیت با امکانات فراوان و برنامه های کارشناسی شده در حال فعالیتهای وسیعی هستند و سعی دارند تا به هر نحو ممکن فضا را برای اجرای اهداف شومشان آماده سازند و عقاید و ارزش های مردم را به چالش کشند. و از سوی دیگر نه معدل فکری عموم جامعه از سطح بالایی برخوردار است تا مقاصد دشمنان را شناخته و برنامه هایشان را خنثی نمایند و نه فعالیت های تشکیلاتی و منسجمی از سوی خواص و نخبگان جامعه برای رویارویی با این هجوم و تبیین ماهیت و روشهای مقابله با آن وجود دارد. بناءً تمام این عوامل دست به دست هم داده و باعث شده است تا متأسفانه مردم ما و مخصوصاً قشرجوان با تمام دلبستگی و پایبندی ای که نسبت به باورها و ارزش هایشان دارند، دچار نوعی بحران ارزشی شوند که مهمترین هدف مهاجمان نیز همین مسأله می باشد.
س : با توجه به مطالبی که جنابعالی فرمودید،به نظر شما برای مبارزه با تهاجم فرهنگ بیگانه وارتقای سطح فکری جامعه چه باید کرد؟
ج : اولاً فرهیختگانی که در خارج از کشور حضور دارند وتحصیلاتشان به پایان رسیده وفعالیتهایشان محدود به نوشتن چند مقاله ویا تدریس می باشند به کشور بازگردند که این مسأله تقاضای اکثر مردم ومخصوصاً طلاب ودانشجویانی بود که اینجانب با آنها سروکار داشتم.
ثانیاً بازگشت اصحاب علم، زمانی مؤثر واقع می شود که هدفمندانه ومنسجمانه انجام بگیرد. به همین خاطر طرح تشکیل انجمن طلاب وعلمای افغانستان در خارج از کشور جهت ساماندهی کار وتعمیق آن یک ضرورت است.
ثالثاً سرمایه داران ومتموّلین هر شهر، از فعالان فکری شان را حمایت کنند زیرا تجربه تاریخی ثابت کرده است که هروقت امکانات وثروت در خدمت اندیشه وعلم قرار گرفته، پیشرفت و توسعه، وسیع تر وسریع تر انجام شده است.
رابعاً دفاتر آیات عظام ومجامع ذیربط برای جلوگیری از پراکنده کاری، گروههای تبلیغی مقتدری را با امکانات بیشتر وبهتر وآموزش های لازم به سراسر کشور اعزام کنند تا نتائج مؤثرتری گرفته شود.
خامساً ازآنجائیکه خواص در جهت دهی جامعه نقش بسیار مهمی ایفا می کنند واساساً شقاوت وسعادت هر جامعه بستگی به نوع عملکرد خواص آن دارد، لذا لازم است که نخبگان واصحاب فکر واندیشه مراقب باشند که هرگز دچار عوام زدگی وفترت وبی دردی نشوند تا مبادا معرفت بخشی وحق سالاری جای خویش را به مرید پروری وموج سالاری دهد که در آن صورت جز رکود وشقاوت، ارمغانی دیگری نصیب جامعه نخواهد شد.
س : جنابعالی در طول سفرتان چه برنامه هایی داشتید؟
ج : با توجه به آنکه بنده حوزویان ودانشگاهیان را دو قشر تأثیرگذار جامعه می دانم، لذا سعی کردم تا برنامه هایم را در همین حوزه متمرکز کنم. در همین راستا وبرای ارتباط بهتر با دانشجویان، دفتر انجمن احیاء وتوسعه را که مکان مناسبی برای بحث وگفتگوی دانشجویی ومحل تلاقی دفاتر انجمن ها ونشریات بشمار میرفت،انتخاب نموده ویک سری نشست ها را در آنجا برگزار نمودیم. دراین نشست ها موضوعاتی چون (تعاریف دین،نیازی به دین،انواع دینداری،دینداری مطلوب،احیای دین وویژگیهای محیی) مورد بحث وکاوش قرار گرفت که خوشبختانه دانشجویان اعمّ از پسر ودختر با با حضور فعالشان و با پرسش هایی که مطرح میکردند در پرورش و فربهی آن موضوعات نقش عمده ای ایفاء کردند. البته لازم است یادآور شوم که همکاری استاد اسلامی رئیس انجمن وجناب آقای موسوی نجفی سردبیر نشریه دهکده ودانشجوی ممتاز رشته علوم تربیتی دانشگاه بلخ وپوهیالی سید عسکر موسوی استاد دانشگاه بلخ در برگزاری این نشست ها نقش بسزایی داشت. درپایان این جلسات نیز قرار شد آقایان سید مجتبی موسوی مدیر مسؤل نشریه دهکده وموسوی نجفی سردبیر نشریه مباحث مطروحه را همراه پرسش وپاسخ های آن به صورت جزوه ای در اختیار علاقمندان قرار دهند.
همچنین برای ارتباط با طلاّب جلسات متعددی را در دومدرسه ی علمیه ی شیخ سلطان وجعفریه داشتیم که در آنها موضوعاتی مانند ویژگیهای انسان کارآمد،تفسیر سوره عصروعلی(ع)قهرمان ارزش ها مورد بحث وبررسی قرار گرفت. علاوه بر اینها از ارتباط با عموم مردم نیز غافل نبوده و در همین راستا در یک سری ازجلسات عمومی که در مسجد مدرسه علمیه شیخ سلطان ومسجد حاجی نجیب وکتابخانه مولا علی(ع) برگزار شد برخی از موضوعات فوق را با عموم مردم درمیان گذاشتم.
ناگفته نماند که استقبال مردم ودانشجویان از این مباحث بسیار حیرت آور بود ومن ازاین استقبال توأم با معرفت وآگاهی، بسیار شگفت زده شدم وبه این باور ویقین رسیدم که اگر دوستان صادقانه وبدون اغراض سیاسی از پیش تعیین شده با دانشجویان وعامه مردم روبرو شوند وبه اساسی ترین دغدغه های معرفتی آنان پاسخ درخور وبا ادبیات روز بدهند همه ی این اقشار با آغوش باز پذیرا می باشند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر