پشت پرده برکناری جنرال مراد، قومندان قول اردوی شاهین


خان محمد ابراهیمی غرجستانی
خبرگزاریهای افغانستان از عزل و نصب های جدید در وزارت دفاع سخن گفتند، برکناری جنرال مرادعلی مراد قومندان قول اردوی شاهین درسمت شمال جزء این خبرها بود . جنرال مراد پیش از این در سمت مهم "پژنوالی" در وزارت دفاع مشغول به کار بود اما دیری نگذشت که درپی یک توطئه از پیش طراحی شده ازمقامش عزل گردید . این برخورد ، موجب نا راحتی رهبران هزاره گردید. این بار قومندانی امنیه درولایات جنوبی و مشرقی به وی پیشنهاد شد اما ژنرال مراد نپذیرفت زیردست کسانی کار کند که دیروز ازسوی خودش به چوکی رسیده بودند .


آخرین بار دوسال پیش به سمت فرماندهی قول اردوی شاهین در شمال منصوب شد . او دراین مدت توانست درکسوت یک مقام عالی رتبه نظامی افغانستان متعهدانه به کشورش خدمت کند، بدون تردید امنیت شمال کشور مرهون حضور مقتدرانه او بود و حتی بقای عطا محمد نور بر تاج وتخت امپراطوری محلی اش نیز ازهمین رهگذرارزیابی می گردد چون درصورت بروزمشکل ناامنی در شمال بهانه لازم برای عزل عطا محمد والی بلخ نیز فراهم می گردید .

اماجنرال مرادعلی مراد چرا به جای این که ازخدمات ارزنده‎اش تقدیرگردد و به مقام بالاتر ارتقا یابد درسطح "قومندان قوتهای زمینی" که یک مقام معمولی است تنزل یابد؟ این مقام بیشتر تشریفاتی بوده و کارهایش نیز در تداخل با برخی ارگانهای امنیتی دیگر است و تاکنون نیز وجود نداشته است .

به نظرمی رسد این عمل را باید در راستای احیای هژمونی پشتونیسم تحلیل کرد که براساس آن ، پشتون پشتون است با هرمذهب و مسلکی و باید اقتدار گذشته شان راتثبیت نمایند وحامد کرزی تحت تاثیرهمین تفکرچنین تصمیمی گرفته باشد چون در این مدت بخاطر حضور قدرتمندانه جنرال مراد، طالبان نتوانستند امنیت ولایات شمال را مختل نمایند تا امتیازی دیگری ازبرادرشان کرزی و اربابان شان امریکا وانگلیس بگیرند. این گمانه زمانی تقویت می گردد که می بینیم به جای ایشان جنرال عزیز پشتون منصوب شده و حرف و حدیث های درزمینه عزل عطا محمد و نصب گل آغا شیرزوی به عنوان والی بلخ وجود دارد .

علاوه براینها جنرال مراد نیز کسی بوده است که همیشه قاطعانه دربرابر بی عدالتیها و تبعیض وتعصب ایستادگی کرده است چنان که درشمال تنهاکسی که می توانست عطا محمد نور را تهدید کند مرادعلی مراد بود و احتمالاهمین روحیه نیز دربرکناری اونقش داشته است ، چنان که در مقام پژنوالی باهمین مشکل مواجه شد . به هرحال اکنون آقای کرزی جنرال مراد را ازشمال برکنار کرده و مردم هزاره تنها تکیه گاه قوی شان در مزاررا درکنارشان نمی بینند او با حضورخود دربالابردن روحیه مردم هزاره درشمال بسیارمؤثربود و کارهای خوبی هم انجام داده بود.

۲ نظر:

  1. متاسفم که همیشه خادم برکنار می شود
    آخر این رسم افغانستان است

    بنده هم با زندگی نامه نویسنده شهیر هزاره در خدمت شما هستم

    با ارزوی موفقیت هزاره ها در تمام جهان

    پاسخحذف
  2. دوست محترم سلام و مانده نباشید
    سایت تازه تاسس شده "غرجستان"شمارا برای باز دید دعوت می کند
    همچنان از شما دوست عزیز میخواهیم که مقالات مفید خود را برای نشر در سایت غرجستان ارسال کنید.
    از آنجای که هدف از راه اندازی سایت قرار دادن یک پل ارتباطی بین تمام وبلاگ نویسان هزاره است،من از شما خواهش میکنم که در وبلاگ هزاره پیوند رفته و بیانیه سایت غرجستان را از انجا کپی کرده و در وبلاگ خود نشر کنید و همچنین از شما خواهش میکنم که وب سایت غرجستانرا درفهرست پیوندهای خود قرار بدهید
    با تشکر:مدریت وبسایت تازه تاسس شده غـــــــــــرجستان.
    http://ghurjistan.com/

    هزاره پیوند:http://www.hzarepayvand.blogfa.com

    پاسخحذف